Montag, 28. November 2016

KANUNİ SULTAN SÜLEYMAN'IN EŞLERİ HAKKINDA YENİ BİR ÇALIŞMA

Tarihci Sn. Salome Woronzow'un Sultan I. Süleyman'ın eşleri hakkında www.academia.edu sayfasında çalışmasını paylaşmış. Fakat araştırma almanca dilinde.

Sultan Süleyman'ın eşleriyle ilgili en detaylı çalışma olduğundan şüphem yoktur. Gerçekten çok enteresan bilgiler var ve yeni belgelerle harika bir kaynak eser. Üstelik ücretsiz olduğundan hemen okunabilir.

www.acamedia.edu sayfasından ücretsiz okuyabilirsiniz. Çalışmanın adını buraya yazıyorum:

Yazar: Salome Woronzow
Eserin adı: Sultan Suleyman I. und seine Frauen


18 Kommentare:

  1. Salome Woronzow has mentioned two more wives of Süleyman, Merziban Hatun an Albanian and Meleksima Hatun a Bosnian from Mostar. He doesnot give there parentage. Do you have some information about the two of them

    AntwortenLöschen
  2. Can you please also add the book "Mahidevran die frau des sultans" on academia.edu

    AntwortenLöschen
  3. Salome Woronzow has also mention a lady with the name Kumru Hatun who in Manisa received great amount of salary, and could have been one of Suleiman's wives. Do you also have information about her and the other two as I have mentioned above.

    AntwortenLöschen
  4. I also want to ask that Sultan Ahmed I also had an Albanian consort, the granddaughter of the Albanian Pasha, with whom he had a daughter. Do you know her name and have some information about her. Her presence is mentioned by the French Ambassador Achille d'Harlay in the year 1611.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Şemsiruhsar Hatun was a cercesian prenses. From the family clan Pshecukov.

      Löschen
    2. Hello do you have a source to verfiy that information. Would be very greate if you can share it.

      Löschen
  5. Dieser Kommentar wurde vom Autor entfernt.

    AntwortenLöschen
  6. Şehzade Ahmed is buried in his brother's Şehzade Mustafa's mausoleum in Muradiye complex Bursa.

    AntwortenLöschen
  7. Yeni yazilariniz ne zaman gelir?

    AntwortenLöschen
  8. for the source .... different speeling ...
    Pshecukov, Pshetsukov, Pşiabşok means the same family only different ways to write.

    AntwortenLöschen
  9. Melike Chimay Hanım. Bu size bir ihtardır. Blogunuzda kesinlikle güvenilir kaynaklara dayanmayan, uydurma ve yanlış bilgiler verip insanları kandırıyorsunuz. Lütfen blogunuzdaki yazılarınızı kaldırın. Asil, soylu ve hür bir kadınla yasal olarak evlenen son padişah II. Murad'tır. Fakat Fatih Sultan Mehmed ve II. Bayezid şehzadelik yıllarında Türkmen Beylikleri'nin asil ve hür kızlarıyla evlenmişlerdir. II. Bayezid'in oğlu Şehzade Ahmed 1504 yılında Kırım Hanının kızı ile evlenmiştir. Bu tarihten sonra hiçbir padişah (II. Osman hariç) veya şehzade asil ve hür bir kadınla evlenmemiştir. Ayrıca Fatih Sultan Mehmed padişahların (şehzadelerin değil) asil ve hür kadınlarla evlenmesini ve cariyelere nikâh kıymasını yasaklamıştır. Blogunuzda Kanuni Sultan Süleyman'dan itibaren neredeyse tüm padişahların nikâh kıydığını, asil ve hür kadınlarla evlendiklerini yazıyorsunuz. Lütfen bu yalanları yazarak insanları kandırmayın. Yıldırım Bayezid'den itibaren bütün padişahlar sadece cariyelerden çocuk yapmışlardır. Evlendikleri asil ve soylu kadınlardan çocuk yapmamaya özellikle dikkat etmişlerdir. Bu Osmanlı Hanedanının en önemli devlet politikasıdır. Ayrıca sahte elçi raporları uyduruyorsunuz. Lütfen, yapmayın! Siz tarihçi değilsiniz. Cemal Temrukoğlu dediğiniz dedenizin anıları tarihi belge özelliği taşımamaktadır. Doğru bilgi edinmek isteyenlere hayatını Osmanlı haremine adamış Çağatay Uluçay, Necdet Sakaoğlu ve Leslie Peirce gibi tarihçilerin kitaplarını öneriyorum. Ve Melike Chimay Hanım, tekrar ediyorum, lütfen yanlış bilgiler vererek insanları kandırmayın! Bu siteyi ziyaret edenleri de uyarıyorum. Bu blogtaki bilgiler büyük bölünü uydurmadır. İtibar etmeyiniz!

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Öncelikle bir insanı yalancılıkla suçlamak çok çok ağır bir ithamdır ve bunu söylemeden önce iki kez düşünmeniz gerekir. Yalancı dediğiniz Melike Temrukoğlu Uludağ Üniversitesi Tarihçi Doğan Yavaş'a gönderdiği birer adet el yazması Osmanlıca ve Rusça kütük kayıtlarıyla Mahidevran Sultan'ın Çerkes-Kabardey Temruk Prensesi olduğunu ispatlamıştır.Şu an yanılıyor ve yanıltıyorsunuz.Fatih'ten sonra nikahlı evlilik olmadığı iddiası tamamen asılsızdır.Bunu bizzat Şehzade Abdülkadir Efendi'nin eşi olan Mislimelek Hanım Hatıraları'nda yazmıştır.(sy 48-49)Hareme asilzade kızlar da alınırdı ve bu kadınlar nereden geldiğine bakılmaksızın Allah'ın kulu anlamına gelen binti Abdullah/abdulmennan olarak kaydedilirdi.Tarihçilerimiz detaylı araştırma yapmaya zahmet etmedikleri için ve kaynak yetersizliğinden yıllarca bu yüzden hareme sadece cariyeler alınır diye bilindi ki araştırmadıkları tek konu bu da değildir.Tamamen Osmanl'yı kötülemek amacıyla uydurma bir iddia olan Hürrem'in papaz kızı olduğunu yıllarca yazmışlar ve insanları yanıltmışlardır. Halbuki Hürrem fakir bir çiftçi kızıdır.Günümüzde hususi arşivler sayesinde padişahların asilzade kızlarla nikahlı evlilik yaptığı kesin olarak tespit edilmiştir.Mesela Prenses Mihrieda Muzaka'ya ait aile vesikalarından Valide Hafsa Sultan'ın Arnavut asilzadesi olduğu tespit edilmiştir.Hareme alınan bu asilzade kızlar eğer savaş artığı değillerse asla cariye konumunda olmazlardı ve haseki sultan,hanım sultan ve valide sultan gibi mevkili kadınların özel hizmetinde bulunur onlara arkadaşlık ederlerdi.Hürrem Sultan'ın nedimesi olan Süğlünbike Hatun ve Mahidevran Sultan'ın nedimesi Misallu Tahire Hatun'un mektupları Rus bir koleksiyoncunun arşivinden çıkmıştır ve Natalia von Anrep Mahidevran Biyografisi adlı çalışmasında kullanmıştır.Salome Woronzow-Daschkow, " Sultan I. Süleyman'ın Şeceresi" 2017 tarihli makalesinde Kanuni'nin ilk iki eşinin Arnavut asilzadesi Mahidevran Sultan'ın ise Çerkes Prensesi olduğunu kaynaklarıyla ispatlamıştır.Yine 2.Bayezid Han'ın karısı ve Hafsa Sultan'ın akrabası olan Arnavut asilzadesi Gülfem Hatun'un üvey oğlu Yavuz Sultan Selim'e yazmış olduğu tebrik mektubunu Çağatay Uluçay'ın Haremden Mektuplar adlı kitabında okuyabilirsiniz.Osmanlı'da sıradan bir cariye asla padişaha mektup yollayamazdı.Melike Temrukoğlu insanları kandırıyor da tarihçiler de mi insanı kandırıyor? Aile arşivleri yalan mı?Ya da bütün bunları geçtim bizzat 2.Abdülhamid Han'ın gelini hatırlarında yalan mı yazdı?Biraz açık görüşlü olalım rica ederim.

      Löschen
    2. 15. yüzyıl Osmanlı tarihçisi Şükrullah I. Bayezid ve oğlu I. Mehmed'in bütün çocuklarının annelerinin cariyeler olduğunu yazar. Yani I. Bayezid'den itibaren padişahlar sadece cariye kadınlardan çocuk yapmaya özen gösterdiler. Bir devlet politikası gereği evlendikleri asilzade kadınlardan çocuk yapmamaya özellikle dikkat ettiler. Çünkü Osmanlılara göre eğer asilzade kadın bir şehzade doğurur ve gelecekte bu kadının oğlu tahta çıkarsa, asilzade kadının ailesi tahtta hak iddia edebilir ya da devlet işlerine karışarak devletin zayıflamasına hatta çökmesine neden olabilirlerdi. İşte bu gibi nedenlerden dolayı I. Bayezid'den itibaren Osmanlı padişahları evlendikleri asilzade kadınlar ile asla cinsel ilişkiye girmediler veya belki de birtakım gebelikten korunma yöntemleri kullandılar. Osmanlılar göre cariyelerin ailesi belli olmadığından varis üretmek için onları kullanmak daha mantıklıydı. Mesela çağdaş Bizans devlet adamı ve tarihçi Sfrantzes, II. Murad'ın Sırp prensesi olan karısı Mara'nın padişahla hiç yatmadığını açık bir şekilde yazar. Yani Mahidevran'ın bir prenses olduğu iddiasını buradan da çürütebiliriz. Çünkü eğer Mahidevran gerçekten bir prenses idiyse kural gereği Süleyman ile asla cinsel ilişkiye giremeyeceği için Şehzade Mustafa'nın doğması da mümkün olmazdı.



      Bir Osmanlı padişahı tarafından yapılan son hanedanlar arası evliliğin, Fatih Mehmed’in babası II. Murad’ın 1435’te Sırp Kralı Brankoviç’in kızı Mara ile yaptığı evlilik olduğu anlaşılıyor. Hanedan üç tane daha evlilik anlaşması imzaladı, ama bunlar padişahın kendisi için değil şehzadeler için yapılmıştı: Gelinler 1450 ve 1467’de Güneydoğu Anadolu’daki Dülkadiroğlu Beyliği’nden, 1504’te ise OsmanlIların vasalı olan Kırım Hanlığı’ndan geldi.



      15. yüzyılın ikinci yarısına gelindiğinde artık padişahlar asla asilzade kadınlarla evlenmediler. Çünkü imparatorluğun sağlamlaşmasıyla birlikte, padişah bir üstünlük iddiasına girdi ve daha az güçlü egemenlerle ve hanedanlarla ittifakı hor görmeye başladı. Osmanlıların dünya imparatorluğu iddiası geliştikçe, hiçbir güç, kudretli ve kutsal padişahla o kadar mahrem bir bağ kurmaya layık görülmüyordu. Yani çok güçlü bir imparatorluğun varisi olan şehzade Süleyman'ın Osmanlılara göre çok zayıf olan bir Çerkes hükümdarının kızı ile evlenmesi imkansızdır. Çünkü 16. yüzyıla gelindiğinde Osmanlılar kendilerini o kadar üstün görüyorlardı ki dünyadaki hiçbir asilzade kadının kendileri ile yasal olarak evlenecek kadar değerli olmadığını düşünüyorlardı. 15. yüzyıl sonu ve 16. yüzyıldaki Osmanlılara göre dünyadaki hiçbir kadın, padişah veya şehzade ile yasal olarak evlenme şerefine nail değildi.



      Ayrıca padişahların yasal evliliği bırakmalarının bir başka nedeni de şuydu: Yasal evlilik hem nikâh mukavelesinden kaynaklanan yükümlülükler getiriyordu, hem de yasal eş statü sahibi bir kadın olduğundan belli bir saygı ritüeli gerektiriyordu. Menavino’ya göre padişahın çok sayıda cariye ile yetinip eş almaktan kaçınmasının nedeni, eş aldığı takdirde, “eşine de Kraliçe gibi davranılması gerekeceği”ydi.



      Mesela II. Osman'ın tüm gelenekleri hiçe sayarak asil ve hür bir kadın olan Şeyhülislam Esad Eefendi'nin kızı Akile Hatun'a nikah kıyması halkta ve devlet ricali arasında şiddetli tepkiye neden oldu ve II. Osman'ın tahttan indirilip idam edilmesinin nedenlerinden biriydi. Akile Hatun'un babası Şeyhülislam Esad Efendi bile bu evliliğe oldukça karşı çıktı çünkü Fatih Sultan Mehmed'den beri hiçbir padişah, asil ve hür bir kadınla evlenmemişti.

      Löschen
    3. Ayrıca Salome Woronzow-Daschkow, " Sultan I. Süleyman'ın Şeceresi" adlı makalesi KESİNLİKE AMA KESİNLİKLE güvenilmez bir makaledir ve bilimsel bir makale değildir. Kaynakçada bir sürü arşiv adı vermiş ama kullandığını iddia ettiği arşiv belgelerinin numaralarını bile vermemiş. Normal tarihçiler yazdıkları makalelerinde dipnotta ve kaynakçada kullandıkları belgelerin numralarını verirler. Çünkü arşivlerde milyonlarca belge var ve her belgenin de kendine özel bir numarası var. Makalenin yazarı kullandığı belgelerin numaralarını belirtmeli ki başka bir tarihçi bu kadın/adam doğru mu söylüyor acaba diye gidip arşivdeki belgeyi kontrol edebilsin. Salome Woronzow adlı şahıs, yazdığı makalede kullandığı arşiv belgelerinin numaralarını vermediği için onun makalesi kesinlikle GÜVENİLMEZDİR, bilimsel olarak bir değeri YOKTUR ve akademik camiada hiç kimse tarafından kabul gören bir makale değildir. Eğer ciddi bir makale olsaydı şuana kadar BİNLERCE atıf alması gerekirdi.


      Valide Hafsa Sultan'ın Arnavut asilzadesi olduğu KESİNLİKLE YALANDIR. Melike Chimay ve Natalia von Anrep denen sahtekârların bir başka yalanıdır bu. Natali von Anrep denen kişinin kitabının akademik camiada hiçbir değeri yoktur. Yalanlarla ve sahte belgelerle yazılmış, bilimsel değeri olmayan bir kitaptır. Ayrıca Çağatay Uluçay, Yavuz Sultan Selim'e tebrik mektubu yollayan Gülfem Hatun adlı kişinin kimliğini tespit edemediğini ''Haremden Mektuplar'' adlı kitabında AÇIK BİR ŞEKİLDE yazıyor. Yavuz Sultan Selim'e tebrik mektubu yazan Gülfem Hatun'un II. Bayezid'in karısı olduğunu ve Arnavut asilzadesi olduğunu sadece Melike Chimay ve Natalia von Anrep denen tescilli sahtekârlar söylüyorlar. Çağatay Uluçay'ın asla böyle bir iddiası yok çünkü kendisi zaten Yavuz Selim'e tebrik mektubu gönderen Gülfem Hatun adlı kişinin kimliğini tespit edemediğini söylüyor.


      II. Abdülhamid'in gelini Mislimelek Hanım'ın hatıralarında yazdıklarını okumadım. Fatih Sultan Mehmed'den sonra asilzadeler ile nikahlı evlilikler olmadığının yanlış olduğunu yazdığını söylüyorsunuz. Mislimelek Hanım eğer gerçekten böyle yazdıysa bile onun ne yazdığının hiçbir önemi yok. Mislimelek Hanım bir tarihçi mi? Akademisyen mi? Osmanlı tarihi uzmanı mı? Hayatında kaç kere arşivlere girmiş? Kendisi taaa Osmanlı'nın yıkılış dönemlerinde yaşamış bir kişi sadece. Şehzade hanımı olmasından başka hiçbir özelliği yok.

      Löschen
    4. Natalia Hanım eserinde arşiv numarası belirtmiştir,Salome Hanım ek olarak yazmak istememiş sadece.Kaynak olarak belirttiğiniz kişilerin kitapları zaten bilgi eksikliğiyle dolu ve dönem tarihçisi olması hiçbir şey ifade etmiyor.Peçevi de dönem tarihçisidir ve kitabı çok büyük hata ve yanlışlarla dolu.
      2.Murad Sırp Prensesi olan eşi Mara'yı diğer eşlerine tercih etmiş ve ona şiirler yazmıştır,"Ey şarap sunan güzel, yine dünkü şarabımı getir, yine çeng ve rebabımı söylet de gönlüm şenlensin. Bu zevk ve sefa ben hayatta iken gereklidir. Bir gün kimse toprağımı bile göremeyecek" dizelerini Mara için yazmıştır.(Günay Kut, "Payitaht İstanbul'un Sultan Şairleri" makalesi)Bir erkek bir kadına şiirler yazacak kadar aşık olacak ama onunla cinsel ilişkiye girmeyecek öyle mi,bunu mantığınız alıyor mu?Yine Yıldırım Bayezid'in eşi Sırp Prensesi Olivera'ya ne kadar aşık olduğu ve ondan kesin olarak Paşa Melek ve Oruz adında iki kız çocuğu olduğu biliniyor,zaten bu kızlar Timur'un emriyle evlendirilmiştir.Dönem tarihçilerinin harem ve padişah eşleri konusunda yazdıklarına her daim şüpheyle yaklaşılmalıdır çünkü ASLA HAREME AYAK BASMAMIŞ İNSANLARDIR.Günümüz tarihçileri de öyle.Bizans tarihçilerinin Osmanlı'yı kötülemek uğruna saçma sapan şeyler uydurduklarını da unutmayalım.Sizin kaynak olarak görmediğiniz Mislimelek Hanım bizzat sarayda yaşamış,bizzat haremde yaşamış bir şehzade eşidir ve harem düzenini bu kadınlardan daha iyi kimse bilemez emin olun.Ayrıca daha önce kaynak olarak gösterdiğiniz tarihçimiz Çağatay Uluçay ''Harem'' adlı kitabında Ayşe Osmanoğlu'nun hatıratından alıntı üstüne alıntı yapmış,kaynakçasında yer vermiştir.
      Ve Ayşe Osmanoğlu hatıratında babasının cariyelerin yanı sıra nikahlı evlilikler gerçekleştirdiğini belirtmiştir.Babaaanesinin Çerkes asilzadesi ve nikahlı eş olduğunu yazmıştır.Yani arşivlerde araştırma üzerine araştırma yapmış olan tarihçilerimiz bile harem ve padişah eşleri konusunda her zaman Osmanoğlu aile üyelerinin hatıratlarına ihtiyaç duyar ve kaynakça olarak gösterirler çünkü arşivlerde bu eşlerin kimliğini ve kökenini tespit etmek oldukça zordur.VE EN İYİ TARİHÇİ BİLE SARAY VE HAREM DÜZENİNİ BİZZAT SARAYDA VE HAREMDE YAŞAMIŞ BİR KADINDAN DAHA İYİ BİLEMEZ.
      2.Osman'ın tepki görmesinin nedeni ise nikahlı evlilik değil İLK DEFA SARAY DIŞI EVLİLİK YAPMIŞ OLMASIDIR.
      Ayrıca Gülfem Hatun'un da 2.Bayezid'in eşi olduğunun delili,arşiv numarası:TSMA,E.6.425

      Löschen
    5. II. Murad'ın Sırp prensesi Mara Brankovic ile cinsel ilişkeye girdiğine kesinlikle inanmıyorum fakat eğer cinsel ilişkiye girmişlerse bile kesinlikle gebelikten korunma yöntemlerini kullandıkları aşikârdır. Mara Brankovic asla hamile kalmadı ve çocuk doğurmadı. Bu durum Mara ile II. Murad'ın korunarak cinsel ilişkiye girdiklerinin kanıtıdır. Osmanlılar asil bir prensesin şehzade doğurmasını asla istemezlerdi ve politika gereği evlendikleri asil kadınlardan asla çocuk yapmamışlardır. I. Bayezid'in eşi Olivera'nın kız çocuklar doğurduğu güvenilir kaynaklara dayanmıyor ve büyük ihtimalle bir efsane. Zaten 15. yüzyıl tarihçisi Şükrullah I. Bayezid'in bütün ŞEHZADELERİNİN annesinin cariye kadınlar olduğunu söylüyor; kızlarının anneleri hakkında bir bilgi vermiyor. Fakat eğer Olivera kız çocuk doğurmuşa bile çok büyük ihtimalle bir kaza sonucu hamile kalmıştır. Çünkü büyük ihtimalle I. Bayezid ve Olivera gebelikten korunma yöntemleri ile cinsel ilişkiye giriyorlardı fakat belki de bir gün korunmayı unuttular veya bir kaza oldu. Bilindiği üzere I. Bayezid çok fazla şarap içen bir padişahtı ve karısı Olivera da onu şarap içmesi için teşvik ediyordu. Belki I. Bayezid'in çok şarap içip sarhoş olduğu bir gün cinsel ilişkiye girdiler, korunmayı unuttular ve Olivera kaza sonucu hamile kaldı. Zaten Olivera'nın kız çocuk doğurması da çok büyük bir sorun değil çünkü kız çocuklar babalarından sonra tahta geçemezlerdi. Osmanlılar için esas korkulan ve istenmeyen şey asil kadının bir şehzade doğurması idi.


      Bir de siz Osmanlı'nın çok zayıfladığı ve yıkılmaya yüz tuttuğu bir devir olan 19. yüzyıldan örnekler veriyorsunuz. Evet 19. yüzyılda padişahlar ve şehzadeler asil kadınlarla evlenmişlerdir, ki bu zaten bilinen bir şey. Ama unuttuğunuz bir şey var: 19. yüzyıl Osmanlı tarihi 16., 17. ve 18. yüzyıllardan çok farklıdır. 16., 17. ve 18. yüzyıllar Osmanlı'nın klasik çağıdır ve bu yüzyıllarda KESİNLİKLE HİÇBİR PADİŞAH ASİL VE HÜR BİR KADINLA EVLENMEMİŞTİR. 19. yüzyıl artık Osmanlı'nın son yüzyılıdır ve eski Osmanlı ile neredeyse hiçbir alakası kalmamıştır. II. Mahmud'un reformanlarını araştırmanızı öneririm. Yani demem o ki Osmanlı'nın yıkılmasına yüz tuttuğu 19. yüzyılda bazı padişahlar ve şehzadeler asil ve hür kadınlarla evlenmiş diye bunu Osmanlı'nın tüm yüzyıllarına genelleyemezsiniz. 16., 17. ve 18. yüzyıllarda hiçbir padişah kesinlikle ama kesinlikle asil ve hür bir kadınla evlenmemiştir.

      Löschen
  10. Beyefendi ikimizin de birbirimizin fikrini değiştiremeyeceğimiz çok açık.Bu konuşmayı devam ettirmenin hiçbir anlamı yok.Bu arada bu sayfada uydurma dediğiniz elçi raporlarını da iki ay kadar önce tarihçi bir arkadaşım yurtdışında yaşayan tarihçi bir hanımdan kopyalarını aldı kendi kitabında kullanmak için.Ayrıca,pek çok tarihçi Mahidevran Sultan'ın zaten Çerkes veya Arnavut olduğunu düşünüyordu,bunu hiç düşündünüz mü?Ki Mahidevran Sultan'ın Arnavut olmadığı Melike,Natalia ve Salome Hanımlardan tamamen bağımsız şekilde ispatlanmıştır.Peki Kanuni'nin Arnavud hanımı kimdir?Topkapı Sarayı arşivinde 1531 tarihli bir belgede aynen şöyle yazmaktadır:Padişah-ı Mülk Sultan Süleyman han harem-i Arnavut nesebinden Kadriye Melekcihan Hatun

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Ve şunu da bilin ki ben bir blog yazısı sebebiyle tarih hakkında atıp tutacak bir insan değilim.Her kaynağı okurum,hem tarihçilerimizin kitaplarını hem de hatıratları.Tarihçilerimizin araştırmalarını asla küçümsemem,ne haddime.Ancak harem konusunda haremde yaşamış bir kadından daha güvenilir bir kaynak olamayacağını düşünüyorum

      Löschen